• Hasta Beklentileri

Klinikte karşılaşılan durumlara başka bir örnek ise, dişhekiminin, hastasının beklentileri yerine kendi fikirleri ve referanslarına dayanan bir estetik yaklaşım içerisinde hareket etmesidir. Bu durum, dişhekiminin yersiz gerilimlere sebep olarak gereksiz restorasyonlar ile elde etmeye çalışacağı “standardize edilmiş” bir güzellik anlayışının ortaya çıkmasına yol açabilir. Oxford Cep Sözlüğü, estetiği “güzellik felsefesi” olarak tanımlamaktadır ve gerçekte güzellik anlayışı bireyler arasında değişiklik gösterir. Diş hekimlerinin bir diş veya gülüşün diğerinden daha hoş olduğuna karar vermek için kullandığı bazı kriterler vardır. Ne var ki, dişhekimleri hastalarının estetik anlayışının da aynı olamayabileceğini unutmamalıdırlar. Diş hekimi açısından hoş olan sonuç, hastaya estetik gelmeyebilir.

İnsan karmaşık bir yaratıktır; dolayısıyla dental estetik kadar sübjektif bir sanat dalı da fazlasıyla karmaşık bir konu olabilir. Hastaların kendilerine has kişilik özellikleri, aile yapıları ve sosyal çevreleri vardır. Tedavilerini algılama şekillerini etkileyecek korku ve arzulara sahiptirler. Bazen tedaviden duyulan memnuniyetsizlikler, güvensizlik hissi ve sorunlardan kaynaklanabilir. Bireyin içerisinde bulunduğu koşullar hakkında yeterli bilgiye sahip olmak, potansiyel açıdan zor durumlar için tedavi planlamasında yardımcı olabilir. Hasta ve tedavi sonucunun algılanması üzerinde etkili olabilecekleri için, hastanın ailesi kadar sosyal çevresi de dikkate alınmalıdır.

Hasta ilk görüşme için geldiğinde, gerçekten ne istediği hakkında kararsız olabilir. Dişhekimi sadece hastasının memnun olabilmesi için değil, muhtemel herhangi bir yanlış anlama nedeniyle protezi yeni baştan yapmak zorunda kalma riskini ortadan kaldırmak için hastasına rehber olmalı, özel isteklerini netleştirip ortaya koyabilmesine yardımcı olmalıdır. Diş hekiminin amacı, hastanın gerçekçi olmayan beklentilerinden kaynaklanabilecek problemleri en aza indirgemek olmalıdır. Bazı hastalar, restorasyonlarının dikkat çekici olması için gerçeküstü sonuçlar beklemektedirler. Hastanın tam olarak nasıl bir görünüme sahip olmak istediğini doğru biçimde anlamak dişhekiminin sorumluluğudur ve hastanın kullandığı terminolojiyi doğru anlamalıdır. İstenilen etkiyi elde etmek için dişhekimi hastasının kendi kendini nasıl gördüğünü ve tedaviden ne beklediğini tam olarak anlamalıdır.

Kaynak: Porselen Laminat Venerler Bilim ve Sanatı – Dr. Galip Gürel