• YİRMİ YAŞ DİŞİ NEDİR?

Yirmi yaş dişi, çenenin iki tarafından da en sonunda çıkan son ne üçüncü azı, büyük dişlerdir. Ağızda çıkan en son dişlerdir genellikle 16-23 yaş arasında çıkmaktadır ve bu dişlere akıl dişleri de denilmektedir. Bireyler bu yaş aralığında gelişim göstermektedirler ve ağız yapısı neredeyse oluştuğu için en sonda yeteri kadar dişin çıkmasına müsaade edecek yer olmadığından bazı kimselerde 20 yaş dişi çıkacak yer bulamaz ve içeride gömülü olarak kemik veya dişeti içerisinde büyüme gösterirler. Bu durumlara maruz kalan hastaları kolay olmayacak diş çekimleri veya farklı operasyonlar beklemektedir.

Çarpık çıkmış veya yarı çıkmış yirmi yaş dişleri ağrıya, yandaki dişlere aşırı baskıya ve bazı hastalıklara sebep olmaktadır. Erken önlem alınması ve bu tip rahatsızlıklarla karşılaşılmaması açısından 20 yaş dişleri 20 yaşından önce muayene edilmelidir. Bu evrede diş kökü çok gelişmediği için oluşacak komplikasyonlar 20 yaş sonrasındakiler kadar büyük ve acı verici ve içinden çıkılması zor hastaya acı veriyi bir hal alması durumunu en aza indirgeyecektir. 20 yaş dişi olağan olarak çekilebilecek bir durumda ise normal diş çekimleri gibi diş çekimi gerçekleştirilecektir. Diş hekimi hastaya genel anestezi veya lokal anestezi önerecektir. Diş çekimi sonrasında ise hasta rutin diş çekimlerinde olduğu gibi ağıza koyulan tamponu 30-45 dakika arası kanamayı durdurmak için ağzında bekletmelidir.

20 yaş dişi rutin olacak çekilemiyor ve operasyona ihtiyaç varsa hastaların durumuna göre gerekli şartlar oluştuktan sonra operasyon gerçekleştirilir. İlk olarak hekim dişin genel durumunu inceler ver ardından röntgen ister. Ameliyatın süresi tamamen dişin durumuna ve pozisyonuna bağlıdır. Genellikle operasyonlar 40 dakika ile 2 saat arasında farklılık göstermektedir. Hasta operasyondan en az 8 saat önce herhangi bir şey yiyip içmemelidir.

Operasyon sonrasında hasta bir süre gözlem altında tutulmalıdır. Hasta büyük ölçüde kendini iyi hissettiği durumlarda doktor izni ile taburcu olabilir. Operasyon sebebiyle oluşacak ağrı ve herhangi bir komplikasyonla karşılaşmamak adına doktorun tavsiye ettiği ağrı kesici ve antibiyotikler aksatılmadan kullanılmalıdır. Ağrı olmadığı durumlarda ağrı kesiciyi kullanıp kullanmamak hastanın isteğine bağlıdır.

Kaynak: http://www.istanbulimplantoloji.com