Gömülü Diş – Yirmi Yaş Dişi

Gömülü yirmi yaş dişleri ortalama 18 ila 25 ya arasında çıkan dişlerdir. Bu süreç 30 yaşa kadar da uzayabilmektedir. Normal şekilde çıkan gömülü dişlerin sıkıntı yaratmadığı bilinmektedir. Fakat gömülü dişler normal çıkmıyorsa pozisyon olarak farklı çıkıyorsa bu sıkıntı yaratabilmektedir. Bunu ancak diş hekimleri tarafından çekilen bir röntgen ile görebilirsiniz. Eğer gömülü diş farklı bir pozisyonda ise bunu doktorunuz görecek ve tedavisini ona göre uygulayacaktır.

Gömülü diş, diş etinin altında veya kemik altında gömülü kalabilir. Bu durumun temel sebebi çıkabilecek bir alan bulamaması yani yer darlığıdır. Gömülü dişler; diğer dişlerin sağlığını bozabilir, basınç uygulayarak ağrılara sebep olabilir, enfeksiyon oluşmasına ve çürüklere zemin hazırlayabilir. Gömülü yirmilik dişlerde anormallik olması durumunda doktorunuz tarafından çekilebilir. Bu dişleri çekilme sebepleri vardır. Bunlar; Yemek kalıntıları, tükürük ve bakteriler gömülü dişin etrafında birleşip, birikip gömülü dişi ve diğer dişleri de çürütebilir.

Çürük dişler için tedavi oldukça zordur. Bununla birlikte bu bakteriler, yemek kalıntıları ve tükürükler enfeksiyona sebep olarak ağrı oluşumuna sebep olur. Diş eti enfeksiyonu ise diğer adı perikoronitis olan diş eti enfeksiyonu bakteriler ve yemek kalıntıları sonucunda ortaya çıkmaktadır. Bu enfeksiyon ağız kokusuna, ağrıya, şişliğe ve ağız açmada zorluk yaşamasına sebep olmaktadır. Aynı zamanda bu enfeksiyonun ilerleme riski de vardır. Yani diğer dişlerinize de zarar vermektedir. Bu tip enfeksiyonlar belirli aralıklarla tekrarlayabilir. Basınç hissi, gömülü dişlerin diğer dişlere uyguladığı baskı ile sıkışmasına sebep olmaktadır. Bu sıkışma beraberinde ağrıyı da getirmektedir. Ve diğer dişlerde ağrı oluşturmaktadır.

Aynı zamanda gömülü dişler diğer dişlere baskı uyguladığı zaman çarpıklaşmada oluşabilmektedir. Genç yaşta ki hastaların diş kavisini ve dişlerin konumunu düzeltmek amacıyla yaptırdıkları ortodontik tedaviler sebebi ile gömülü dişler çıkmaya çalıştıklarında ön dişlerde çarpıklaşmaya sebep olabilir.

Protetik sebepler ise protez yaptıracak kişinin protez yaptırmadan önce gömülü dişlerini çektirmesi gerekmektedir. Diş protez yapıldıktan sonra çekilirse protezin baştan yapılması gerekir. Gömülü dişlerin etrafında yumuşak veya sert yapılarda kistlerde oluşabilir. Kistler diğer dişlerin yer değiştirmesine ve zarar görmesine sebep olmaktadır.