Gömülü diş

Gömülü diş, ağız içinde sürme zamanının tamamlanmasına rağmen, diş dizesinde yerini alamamış, doku altında ya da kemik içinde kalmış olan dişlere denir.

Genelde 20'lik dişler olarak bilinen gömülü dişler diş dizisinde en son çıkan dişler olduğu için birçok kişide sorun yaratmaktadır. Bunun sebebi diş boyutunun büyük olması ve çene kemiğinde çıkacak yer bulamaması, dentisyon ve erüpsiyon anomalilerinin sürme esnasında diğer dişlere göre farklılıklar göstermesidir.

Gömü dişlerinin sürebilmesi için ağızda yer yoksa ve kişi 25 yaşına geldiği halde halen sürmemişse bu dişler gömülü olarak değerlendirilir. Bazen de bu gibi dişler yarım olarak sürer ve diğer dişlerle aynı yüksekliğe ulaşmazlar. Bunun fark edilmesiyle en kısa zaman içerisinde bir diş hekimine başvurmakta fayda vardır. Aksi taktirde gömülü diş, birçok rahatsızlığa sebebiyet verebilir. (Ağrı, şişme, çürük ve diş hastalıklarına sebebiyet veren enfeksiyonlar vs.) Bu gibi rahatsızlıklara sebebiyet vermeden gömülü olan dişin çekilmesi yapılacak en doğru harekettir.

Yıllardır, insanoğlunun evrimleşmesi yüzünden çene kemiklerinde küçülmeler, azı dişlerinde azalmalar görülmeye başlaması gömük diş için yer kalmamasına sebep olmuştur.

Gömülü diş çekimi için, mutlaka problem yaratmalarını beklemek doğru değildir. İleride doğabilecek birçok ağız sağlığı probleminin önüne geçebilmek için mutlaka bir diş hekimiyle görüşüp gerekenin yapılması ve en kısa zamanda çekilmesi sağlanmalıdır. Çünkü herhangi bir ağrı olmasa dahi ileride nedeni tespit edilemeyen çene ağrıları, diş eti hastalıkları ve tümör oluşumu gibi birçok riskleri olan hastalıkları ortadan kaldırmış olursunuz.

Gömülü dişlerinin çekimi ağız cerrahisinde en sık uygulanan işlemler arasında yer almaktadır. Gömülü diş çekimi ya da gömülü diş ameliyatı yapılırken anestezi uygulanır, hastaya yatış verilmeden yapılan bir operasyondur bu. Hatta anestezi yapılırken, hastanın isteğine bağlı olarak genel anestezi ya da sedasyon (sedatif ilaçlarla hastanın tüm reflekslerinin kontrollü olarak ayarlanabilen uyku hali) olarak tercih yapma hakkına sahiptir.

Yapılan cerrahi müdahale sonrasında iyileşme döneminde ağrı, şişlik, ağız açmada kısıtlılık, konuşma ve yemek yeme güçlüğü gibi rahatsızlıklar görülmektedir. Bundan dolayı evde istirahat etmeleri önerilir. Gömülü diş çekiminde iyileşme normal diş çekimlerine göre daha uzun sürebilir. Dişin pozisyonunun normalden zor olması ve dişi çıkarmak için kaldırılan kemik miktarına bağlı olarak yapılan operasyonda iyileşme süresinin uzamasını normal olarak karşılamak gerekmektedir.